Teorii Obwodów

Sala 514

Kierownik: dr hab. inż. Radosław Kłosiński, prof. UZ


W Laboratorium Podstaw Elektrotechniki i Teorii Obwodów prowadzone są zajęcia dla studentów kierunków: Elektrotechnika, Automatyka i Robotyka oraz Inżynieria Biomedyczna. W tym laboratorium studenci przeprowadzają eksperymenty, badają zależności i obserwują różne zjawiska z zakresu elektrotechniki. Wszystkie ćwiczenia realizowane są w sposób fizyczny – nie są wykorzystywane symulacje. Do części ćwiczeń wykorzystywane są specjalnie przygotowane makiety jednak w wielu przypadkach studenci budują obwody od podstaw.

Na wyposażeniu laboratorium są multimetry cyfrowe, amperomierze, woltomierze i watomierze analogowe:, oscyloskopy cyfrowe i analogowe, mierniki parametrów sieci, zasilacze laboratoryjne, autotransformatory, generatory, dekady R, L i C, opornice suwakowe, cewki indukcyjne, kondensatory. Wykorzystywane są również makiety: źródeł rzeczywistych, modeli obwodu liniowego, cewek sprzężonych, sieci rezystancyjnych oraz różnego rodzaju czwórników.

Infrastruktura laboratorium umożliwia studentom doświadczalne sprawdzanie praw obwodów elektrycznych: prawa Ohma, praw Kirchhoffa, twierdzeń Thevenina i Nortona, zasady superpozycji prądów i napięć, zasady wzajemności. Ponadto badanie elementarnych dwójników biernych: rezystora, kondensatora i cewki, obwodów rezonansowych i dwójników aktywnych: źródeł rzeczywistych stałych oraz sinusoidalnych. W laboratorium badane są także wybrane układy czwórników biernych: czwórniki rezystancyjne i impedancyjne, dzielniki napięcia i prądu, cewki sprzężone, oraz czwórniki aktywne: wzmacniacze napięciowe odwracające i nieodwracające, konwertery ujemno impedancyjne i żyratory. Badanie obwodów trójfazowych realizowane jest na stanowiskach wyposażonych w komputery umożliwiające obserwację przebiegów czasowych mierzonych napięć i prądów oraz odpowiadających im wykresów wektorowych.

W laboratorium można przeprowadzić również ćwiczenia z zakresu Wybranych zagadnień teorii obwodów: badanie rezystancyjnych elementów nieliniowych, obwodów prostowniczych, korektorów RC (filtrów pasywnych RC), filtrów aktywnych RC, obserwacja i badanie zjawisk ferrorezonasu oraz komutacji w obwodach RL, RC i RLC.

514

415

514

514

514

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18